Column

Denk niet alleen in grote stappen

Elma Vriezekolk en Margot Ribberink hebben zich het afgelopen jaar op allerlei terreinen ingezet in het kader van Nijmegen Green Capital en andere duurzaamheidsinitiatieven. Ze reflecteren op nut en noodzaak, zin en onzin van mogelijkheden om de klimaatcrisis aan te pakken.

Elma: ‘Zeg, Margot…’

Margot: ‘Ja Elma?’

Elma: ‘Wat ik me steeds afvraag. Heeft het zin gehad wat we het afgelopen jaar allemaal hebben gedaan in het kader van de Green Capital Challenges?’

Margot: ‘Waarom twijfel je daaraan?’

Elma: ‘Het is zo moeilijk te meten. Wie heeft geleerd van alles wat er gedeeld is? Wie is positiever gestemd over wat je zelf kunt doen? Wie heeft concrete stappen gezet? Ik heb natuurlijk veel mensen gesproken en initiatieven gezien, maar dat is maar een fractie van wat het mogelijke effect van een Green Capital jaar genoemd mag worden.

Margot: ‘Ik begrijp wat je zegt. Ik stel mezelf die vraag ook regelmatig. Aan de andere kant: niets doen draagt in ieder geval niet bij aan verbetering.’

Elma: ‘Klopt wat je zegt. Volgens mij moet het Green Capital jaar dus ook vooral een aanzet zijn, waar we op voort kunnen borduren, zodat zoveel mogelijk Nijmegenaren (en daarbuiten) kijken naar welke stappen ze zouden kunnen zetten. Wat mij in ieder geval duidelijk is geworden, is dat je niet per se heel groot hoeft te denken. Het plaatsen van zonnepanelen bijvoorbeeld is een behoorlijke grote stap, ook financieel. Zelf heb ik me wel laten informeren, maar die stap nog niet gezet.’ En er zijn inderdaad andere stappen die je kunt zetten, die niet moeilijk zijn, geen geld kosten (zelfs geld opleveren!) en een relatief grote impact hebben. Wat dacht je van het minder kopen van spullen en minder vlees eten? Beiden zijn goed
voor je portemonnee en volgens de experts hebben
zij de meeste impact. Het gaat namelijk niet alleen om wat jij gebruikt of verbruikt, maar ook wat de gehele keten uitstoot (mijnbouw, productie, vervoer, gebruik, verwijderingsproces).

Margot: ‘Helemaal waar! Zo heb ik het afgelopen jaar voornamelijk in tweedehands kleding rondgelopen en niet of nauwelijks iets nieuws gekocht. En ik voel me daar goed bij! Maar nu even terug naar jouw beginvraag. Ik denk wel degelijk dat het zin heeft gehad. Al hebben we maar 100 mensen kunnen inspireren. Zij beïnvloeden allemaal weer hun eigen netwerk!’

Wil jij weten hoe we denken over duurzaamheidsthema’s? Stuur dan een mail naar elma@elmacommunicatie.nl of  margotribberink@telfort.nl.