Column

Ach, ga toch fietsen!

Tijdens een verkiezingsdebat werd gedebatteerd over de stelling: fietsvoorzieningen zijn op orde, nu is het tijd voor de auto. Blijkbaar is in Nijmegen het idee ontstaan dat fietsers worden voorgetrokken ten koste van de arme automobilist. Dat is natuurlijk niet zo. Dagelijks stromen tienduizenden auto’s de stad in, waardoor de luchtkwaliteit verslechtert. Mensen sterven vroegtijdig door fijnstof, waarbij vooral mensen met hart- of longaandoeningen risico lopen. De overheid heeft de plicht te zorgen voor een schone lucht.

Daarom stimuleert de gemeente de fiets. En met succes. Door de aanleg van vele snelfietsroutes, bestaat inmiddels al 67% van het Nijmeegse woon-werkverkeer uit fietsverkeer. Ter vergelijking: in Kopenhagen, een stad die wereldwijd wordt gezien als dé fietsstad, is dat maar 40%. Dat we het zo goed doen op fietsgebied is ook een van de reden geweest om Nijmegen dit jaar uit te roepen tot European Green Capital.

April is de maand van duurzame mobiliteit. We zijn allerlei promotieacties gestart voor de fiets, duurzaam vrachtvervoer en elektrische auto’s. Zo is er op 14 en 15 april een mobiliteitsmarkt op Plein ’44 waar mensen o.a. proefritjes kunnen maken met elektrische auto’s. Meer info: www.greencapitalchallenges.nl.

En die automobilisten, die zich achtergesteld voelen, kunnen zich troosten met de gedachte dat als nog meer mensen verleid worden om voortaan de fiets te nemen, zij vervolgens makkelijker kunnen doorpuffen in de stad. Maar dan het liefst elektrisch AUB.

Jan van der Meer
Green Capital Challenges