Een ontdekkingstocht door het werk van Uwe Poth

Land in zicht!

Beeldend kunstenaar Uwe Poth reist en creëert. En bezoekers van Museum Het Valkhof worden verleid om mee op reis te gaan met zijn solotentoonstelling Land in zicht. Een reis naar verre landen, een reis door de tijd en een reis door zijn verschillende werken. Een reis die je verwondert. Er zijn veel Nijmeegse elementen in zijn kunst te ontdekken, want dat is de stad waarnaar hij altijd terugkeert.

Door: Linde van Deth

Uwe Poth liet zich voor een aantal werken inspireren door een reisverslag van de Duitse kunstenaar Albrecht Dürer. Die beschrijft een bezoek in 1520 aan Nijmegen, de stad waar Poth al meer dan dertig jaar woont en werkt. Dürer reisde met de boot naar Nijmegen en kreeg, in de gedachten van Poth, op een gegeven moment land in zicht. Dit is een van de inspiratiebronnen geweest voor de titel van de tentoonstelling.

Poth deed de reis van Dürer bijna geheel op dezelfde data over en creëerde ter plekke werk op de locaties die Dürer beschreef. Hij deed datzelfde met een door Goethe beschreven reis naar Italië in 1786. “Ik heb bijzondere dingen meegemaakt. Dürer was aan het einde van zijn reis toen er een walvis aanspoelde bij Vlissingen. Dürer besloot erheen te gaan omdat hij hem wilde tekenen. Toen hij er aankwam, was de walvis al weg. Aan het einde van mijn reis was het een beetje de vraag waarom ik naar Vlissingen zou gaan aangezien Dürer daar niks had aangetroffen. Totdat er op precies die datum in de krant stond dat er daar een walvis was aangespoeld. Het is echt gebeurd, ik heb het krantenartikel nog.” Werk dat hij maakte op deze reizen zal op de tentoonstelling te zien zijn.

Verlangen

Poth reist en exposeert over de hele wereld. Reizen is dan ook een steeds terugkerend thema. “Alles in mijn werk gaat over reizen, over het verlangen naar een doel. Ernaar op weg zijn. Het doel bereik je natuurlijk nooit”, zegt hij met een glimlach. “Maar je bent er altijd naar op weg.”

Bij het uitpluizen van het thema Land in zicht bleek veel van zijn werk daarmee te verbinden te zijn, zoals het schilderij Het vertrek uit 1962. Hij maakte ook ooit al een schilderij dat hij Land in sicht noemde, met daarop onder meer een duif. Die staat voor de duif die door Noach werd uitgestuurd en die als bewijs van land in zicht terugkeerde met een olijftak. Hij grijpt voor zijn werk vaak terug op de geschiedenis, op klassieke verhalen en symbolen. Dat zorgt voor een gelaagdheid die de kijker uitnodigt goed te kijken.

1 hour-reisverslag

Bij het thema passen ook zijn bijzondere, geschilderde 1 hour-reisverslagen. In Amerika maakte hij op het strand telkens met krijt op papier een tekening gedurende 1 minuut. Daarna stopte hij, of het nu af was of niet. Dat deed hij een uur lang, zodat hij een reisverslag in beelden had van 1 uur op een bepaalde locatie.

Het blijkt ook met verf te kunnen, een intrigerende techniek, die hij bij toeval ontdekte. “Het ontstond toen ik eens snel weg moest. Ik had wat geschilderd en waste dat eraf omdat ik moest gaan. Er bleef iets fantastisch over.” Hij kiest een kleur die past bij de locatie en zet de verf op papier in enkele seconden. Dan wast hij het eraf. Het beeld dat na 1 minuut overblijft levert, samen met de andere werken, na een uur een kleurrijk geschilderd reisverslag  op, dat het plezier en de verrassing van het ontdekken weergeeft. Hij deed dit ook in Nijmegen en een deel daarvan is op de tentoonstelling te zien. “Dürer zei ooit: je kunt alleen reizen als je een thuis hebt. Ik kom thuis in Nijmegen.”

Ontdekken

Als bezoeker van de tentoonstelling mag je mee op reis. “Ik bied aan wat ik ontdekt heb, wat mij overkomen is.  En de titel is Land in zicht. Onverborgenheden. Alles is te zien. Niks is verborgen.” Bezoekers kunnen op ontdekkingstocht.  Als je goed kijkt, herken je in veel werken Nijmeegse beelden, bijvoorbeeld een stukje Stevenstoren of Waalbrug.

Uniek arrangement: Met Uwe Poth zelf op ontdekking in de tentoonstelling
Kunsthistoricus en stagiair conservator Neel Claessens vertelt dat er drie zondagen zijn waarop Poth exclusief  met een kleine groep ‘op reis’ gaat in zijn tentoonstelling. Dan worden ook reisverslagen getoond die niet in de expositie te zien zijn.  Ter afsluiting staat een lunch klaar in het Museumcafé. “Er zitten lagen in zijn werk die raken aan de klassieke collectie van het Valkhof. Daarom past het er goed. Als bezoeker mag je mee op zijn reizen. Laat je meeslepen! Er is ruimte om je te verwonderen en je te laten raken.” Meer informatie over de dagen, kosten en tijden van deze arrangementen zijn te vinden op www.museumhetvalkhof.nl

Geen consessies
Poth is trots op deze tentoonstelling. “Er is zo hard aan gewerkt door het Valkhof, maar ook door  de Houtwerf. Er zijn geen concessies gedaan. Ik ben trots op iedereen. Ik doe dit werk al vijftig jaar, het is fijn dat hiermee weer meer mensen het kunnen ervaren.”